فرش یکی از مواردی می باشد که استفاده از آن می توانید فضای داخلی خود را دچار تغییرات بسیار زیادی نمایید که می تواند تاثیر زیادی بر دکوراسیون شما داشته باشد کلیه ی طرحهایی که الهام بخش از نقوش و اشکال تزیینی بناها ، عمارات و کاشیکاریهای آنها می باشند در این خلق جای دارند . یقیناً طراحان فرش در فداکار از طرحهای فرعی نقوش این بناها حسب مذاق سرشت ی خود تغییراتی را وارد گواه اند اما اسکلت پیکره بندی و مجانست حقیقی طرح فرش با طرح فرعی بنا کاملا حفظ گردیده است .معروفترین طرحهای این پیرو عبارتند از : گنبد صومعه شیخ لطف خالق ، سردر امامزاده محروق ، قبه پرستشگاه معصوم ولی پیشرو ، تخت جمشید ، طاق باغ کنشت کمال یافته و غیرتام اصفهان و … در ادامه در ایده های ناب در مورد استفاده از فرش برای دکوراسیون داخلی بیشتر صحبت خواهیم کرد.
طرحهای شاه عباسی
اساس کلیه طرحهای شاه عباسی بر مبنای کاربرد گل گمنام شاه مبلغ ناچیز در این طرح است . در این طرحها گل های شاه پشیزه به مصاحب بندهای ختایی و گاه معاشرت اختلاط آنها با اسلیمی ها ، اقمشه مختلفی از نقوش فرش را نمایش می دهند . کالا اقسام طرحهای این طایفه عبارتند از : لچک و بادرنگ شاه شاهی ، نثار شاه اندک ، شاه غاز درختی ، شاه پشیزه شیخ صفی ، شاه اندک بهیمی و …
طرحهای اسلیمی
قالب عمده این طرح بر مبنای پرسه های سالم بسامان و بی اندازه سنجیده ی بند های اسلیمی است . از آنجایی که اسلیمی خود دارای انواعی است اذا با عنایت به نوع و شکل آن نیز می آمادگی طرحهای اسلیمی را اشکوبه مقید دستخوش جلال . معرئفترین طرح آن ، اسلیمی کرانه ها و انفس اژدها است . در این نوع اسلیمی به دو جدایی جدایی شده و حالتی مثل به فکین اژد ها را به وجود می رزم . اقمشه مختلف طرحهای اسلیمی عبارتند ار : اسلیمی مقید دستخوش ، اسلیمی افشان ، اسلسمی لچک و ترنج
طرحهای اقتباسی
گفته می شود ندرتاً طرحهای این طایفه همانندی زیادی با طرحهای فرش ناحیه ها مرزی پارس و کشورهای مقیم و حتی دیگر کشورها دارد و به همین نشان آنها اقتباسی می نامند مثل هماهنگ طرحهای مشهور به قفقازی و گوبلنی
طرحهای افشان
در این طرح کلیه ی بند ها و نگاره های فرش پراکندگی و ارتباط کاملی دارند به نحوی که به نظر می رسد بتگر از خلال بدایت طرح تا پایان آن قلم از کاغذ بر نداشته و یک مناسبت پیوسته بین قسمتهای یکسان نقش بوجود آورده ، به جمله راحت و بغرنج تر ایضاً گونه که از نام نقوش این ملت پیداست ، تمام گل و برگها و بند های چیز در طرح ، در متن فرش پراکنده و نثار شده اند . طرحهای پراکندگی اصولاً به نهج ای طراحی می شوند که هیچ یک از گل و برگها متقارن تناظر نداشته و مبادی بنیادها و فروع قرینه نگاری در آن وجود ندارد . اقمشه متنوع طرحهای پراکندگی عبارتند از :
افشان حزب گلی ، نثار نفر ابوالبشر و جانور دار ، افشان ختایی و …
طرحهای واگیره ای (بندی)
طرح واقعی اساسی آن به شیوه ای است که پلید فرش هم از جهت طول و هم از جهت عرض به قطعات سالم بسامان ثقسیم شده و هر آبشخور وساطت خطوط و یا بند هایی به آبشخور همجوار می پیوندد و به این اتساق از به هم اتصال این قسمتها و بند های آنها کل طرح بوجود می آید . طرخهای عمده این خلق عبارتند از : محبوس برده اسلیمی ، اسیر ساخته شده از خشت مربع ، مقید دستخوش ترنجدار ، زندانی شیر و شکری ، مقید دستخوش تقسیم گوزنی ، دستگیر حزب گلی ، اسیر مینا امیری و…
طرحهای بته ای
کلیه طرحهای این امت بر مبنای کاربرد بته جقه است و به امتعه و گونه ها متنوع به اتساق متن و کنار فرش با بته جقه ها می پردازد . اجناس متنوع طرحهای بته جقه ای که هر یک به گونه ای کیش ویلان و پیداشده اند عبارتند از : بته میری ، بته دلق ای ، بته قلمکار، بته کردستانی و …